Telefoontje als lening

We hebben er al eerder over bericht, maar nu is het zo ver: sinds 1 mei wordt een telefoonabonnement met ‘gratis’ mobieltje gezien als een vorm van krediet en moet worden geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Let dus op!

Schulden

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten telecomaanbieders leningen van meer dan 250 euro voor een mobiele telefoon op afbetaling aanmelden bij het BKR. Ook zijn de telecomzaken verplicht om de klant te vragen naar inkomen en de vaste lasten en bij het BKR te checken of de klant in kwestie niet al andere kredieten heeft lopen. Dit alles om te voorkomen dat mensen zich te veel in de schulden werken.

Loonstrook

Tot leningen van duizend euro is het wettelijk niet verplicht om een loonstrook of bankafschrift te overleggen bij de aanschaf van die mobiele telefoon. Wel moet je als klant verklaren dat wat jij opgeeft aan inkomsten en uitgaven, correct is. Bij twijfel kan er alsnog naar bewijsstukken worden gevraagd.

Hypotheek

Op zich een prima regel, want zowel winkel als klant willen betaalproblemen natuurlijk voorkomen. Maar er zit ook een andere kant aan de medaille: de registratie kan er toe leiden dat je problemen krijgt op het moment dat je – bijvoorbeeld – een hypotheek wilt aanvragen. Of oversluiten. Dan kan zelfs een telefoontje op afbetaling van een paar honderd euro flink drukken op je maximale leencapaciteit. 

Rood staan

Daar komt bij dat ook een ‘normale’ zaak als rood staan op je bankrekening van invloed is: het maximale bedrag dat je rood mag staan, wordt meegeteld in je maximale leencapaciteit. Let wel: ook al sta je niet rood. Wie dus van plan is om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten, doet er verstandig aan om mobieltjes zelf te kopen. Ook kan het interessant zijn om de mogelijkheid om ‘rood’ te staan te beperken of helemaal weg te laten halen. Vraag bij je financieel adviseur naar alle mogelijkheden én naar alle andere zaken die mogelijk invloed hebben op je leencapaciteit.

loek verouden
10

Wij zouden wel een 10 willen geven maar dat doe je niet zo gauw. Zeer prettige contacten, niets is te veel of lastig. Wij hadden van vrienden al gehoord hoe hun ervaringen waren.

Jan en  Trieneke Veenstra
10

Wij hebben altijd een hele goede en vertrouwde samenwerking. Het zijn hele goede personen met heel veel belangstelling voor hun klanten.

Verkoper van Spiegelstraat 97
9

Goede raadgeving en begeleiding Prettige samenwerking met de betreffende medewerker Wilfried . Alles liep prima

Lees meer
Terug
Recent bekeken